17.9.2025
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä/Ähtärin kampus, Seinäjoki

Ähtärin kampuksen immersiivinen tila

Yhteistyössä: Ähtäri, Seinäjoki
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Idea immersiivisen tilan toteuttamisesta syntyi Kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä (KETKO) -kehittämis ja investointihankkeen käynnistyttyä. Hankkeen kehittäjätiimi hoksasi, että hankerahoituksen ansiosta Sedu Ähtärin ja Ähtärin lukion yhteiselle uudiskampukselle on mahdollista rakentaa täysin uudenlainen oppimisympäristö, jossa voidaan kehittää sekä opettamista että yhteistyötä yritysten ja alueen muiden sidosryhmien kanssa.

Nykyteknologia mahdollistaa sen, että projektoreilla, äänentoistolla, mikrofoneilla, kameroilla ja liikesensoreilla saadaan luotua vuorovaikutteinen fyysinen tila, jossa voidaan virtuaalivierailla hyvin todentuntuisesti paikoissa, joihin ei voida tai on hankalaa fyysisesti mennä. Lisäksi tilassa voidaan viedä simulaatio-opetusta yhä autenttisemmalle tasolle, kun tilan laitteilla saadaan luotua kokemus siitä, että ollaan aidossa työtilanteessa.

Tärkeimmät tavoitteet tilan suunnittelussa olivat sen koko ja helppokäyttöisyys. Tilassa tulee voida toimia ryhmänä, mikä vahvistaa työelämässä keskeisiä tiimityö- ja vuorovaikutustaitoja, ja sen tulee olla helposti käynnistettävissä ja käytettävissä ilman teknistä erityisosaamista.
Ratkaisu
Kehittäminen aloitettiin keväällä 2024 benchmarkkaamalla kaikki jo olemassa olevat immersiiviset tilat Suomessa eri oppilaitoksissa ja myös muutamassa muussa kohteessa. Tästä saatiin arvokasta tietoa siitä, millaiset tila- ja laiteratkaisut toimivat hanketiimin ja hankkeen tavoitteiden kannalta hyvin, ja mitkä eivät.


Benchmarkkauksen jälkeen tehtiin markkinakartoitus tilojen mahdollisista toteuttajista ja käytiin heidän kanssaan vuoropuhelua tilan rakentamisesta ja mahdollisuuksista. Vuoropuhelun jälkeen päädyttiin kilpailuttamaan erikseen, ennen tilan toteuttamisen kilpailutusta, tilan teknisen toteutuksen suunnittelu.

Loppuvuodesta 2024 kilpailutuksen voittanut taho teki suunnitelman tilan toteuttamisesta. Tätä ennen tilan loppukäyttäjien eli opettajien ja myös muutamien yritysten kanssa oli käyty läpi tilan mahdolliset käyttötarpeet. Näin syntyneen suunnitelman turvin päästiin keväällä 2025 etenemään tilan toteuttamisen kilpailuttamiseen. Loppukeväästä tilan toteuttaja oli saatu valittua ja tilan toteutusta päästiin edistämään konkreettisesti. Tilan laitteisto tullaan asentamaan lokakuussa ja se on valmis 31.10.2025 mennessä. Marraskuussa tilaa testataan, esitellään, pilotoidaan yrityskäytössä ja valmistellaan opetuskäyttöön. Opetus uudella kampuksella käynnistyy 1.12.2025.

Teknisen toteutuksen eli tilan laitteiston lisäksi on olennaista, että tilassa on heti sen valmistuttua sisältöjä, joita voidaan hyödyntää opetuksessa ja yritysyhteistyössä. Tämän vuoksi Sedun ja Ähtärin lukion opettajille on pidetty immersiivisen tilan hyödyntämisestä opetuksessa useita työpajoja, joissa opettajat ovat miettineet miten hyödyntää tilaa, miten se voi parantaa oppimista ja mitä riskejä sen käytössä voi olla. Lisäksi opettajat on perehdytetty Thinglinkin käyttöön sisältöjen luomisessa.

Thinglink on palvelu, johon Sedulla on jo lisenssi ja jolla luodaan interaktiivisia verkko- ja mobiilisisältöjä. Myös Ähtärin lukio hankki lisenssin syksyllä 2025, että sisältöjä voidaan jakaa ja tehdä yhdessä Sedun opettajien kanssa. Thinglinkin lisäksi omien sisältöjen tuottamiseen on hankittu hankkeen varoilla 360-kamera, jolla voidaan kuvata mikä tahansa ympäristö, joka Thinglinkin avulla toimii myös immersiivisessä tilassa. Tämä mahdollistaa mm. opiskelijoiden tutustumisen tuleviin työympäristöihin etukäteen ja kampuksen turvallisuusperehdytyksen.

Immersiivisen tilan toteuttaminen on edellyttänyt teknisen ymmärryksen hankkimista ja laajentamista niin hanketiimin kuin Sedun IT-palveluiden ja hankintapalveluiden osalta. Immersiivistä tilaa ja sen käyttöä ovat olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa hanketiimin lisäksi Sedun IT-asiantuntijat, hankintapalveluiden asiantuntijat sekä kaikki tulevan kampuksen opettajat. Tilan suunnittelussa on otettu huomioon myös yrityselämän tarpeet ja osana hanketta tilassa toteutetaankin pilotti, jossa testataan miten tila soveltuu yrityksen etävierailujen toteuttamiseen. Tämän lisäksi luodaan toimintamalli, jolla tilaa voi hyödyntää yritysten show room -käytössä niin, että tila saadaan yrityksen tai muun organisaation brändin mukaiseksi.

Tilan toteuttamisen mahdollistaa Euroopan unionin oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta Etelä-Pohjanmaan liiton kautta saatu rahoitus Kehittynyttä teknologiaa ja tulevaisuuden oppimisympäristöjä (KETKO) -kehittämis- ja investointihankkeelle. KETKO-investointihankkeen kokonaisrahoitus on 1 110 411 euroa, josta EU:n rahoitusosuus on 777 288 euroa. Investointihankkeesta 70 % tulee Euroopan unionilta, lopuista vastaa Sedu.

Immersiivisen tilan toteutus on osa hankkeen simulaatio-opetustilojen kokonaisuutta ja sen kustannus on noin 220 000 euroa kaikkine tilan edellyttämine muutostöineen ja suunnittelukuluineen (tilan ilmastointiin, pintamateriaaleihin, valaistukseen ja sähköihin tehdyt muutokset sekä tilan suunnittelukulut).
Tulokset
Lopputuloksena on lähes 50 neliön suuruinen immersiivinen tila, joka herättää aistit ja luo tunteen täydellisestä uppoutumisesta. Tila ei ole vain fyysinen kolmen kuvapinnan, äänimaiseman ja liikesensoreiden luoma kokonaisuus, vaan se on tilaisuus olla läsnä, kokeilla ja nähdä asioita uudella tavalla. Ähtärin kampuksen immersiivinen tila on ainut immersiivinen tila Etelä-Pohjanmaalla ja suurin immersiivinen tila oppilaitoksessa Suomessa. Tilan koko mahdollistaa ryhmämuotoisen käytön ja esimerkiksi sen, että investointihankkeen muita hankintoja voidaan yhdistää tilaan ja esitellä ja käyttää siellä.

Esimerkiksi metsäkonesimulaattori on yhdistettävissä tilaan niin, että simulaattorin näkymä on aidonkokoinen. Tilan mikrofoni ja kamerat ovat yhdistettävissä sosiaali- ja terveysalan simulaatiojärjestelmään, jolla tallennetaan ja jälkikäteen käydään läpi simulaatio-opetustilanteita.

Tilan alueellisessa ja valtakunnallisessa hyödyntämisessä vain mielikuvitus on rajana. Tilassa tullaan mm. toteuttamaan virtuaaliopastuksia osana matkailualan valinnaista Virtuaaliopastuksen suunnittelu ja toteutus -tutkinnonosaa. Yritykset voivat hyödyntää tilaa show room -käytön ja etävierailujen lisäksi uuden liiketoiminnan kehittämiseen esimerkiksi luomalla ja tuomalla tilaan tuotantotilan tai laitteen digitaalisen kaksosen, hyödyntämällä tilan mahdollisuuksia 3D-mallien esittämisessä tai virtuaaliluontoa hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Tilan valmiit immersiiviset luontoympäristöt, jotka tulevat osana tilan toteuttajan rakentamaa laitekokonaisuutta, mahdollistavat tilan hyödyntämisen myös opettajien ja opiskelijoiden rentoutumiseen ja palautumiseen työpäivän aikana. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia työssä ja opinnoissa jaksamiseen. Opiskelijat pääsevät myös itse tuottamaan tilaan sisältöä ja tekemään siitä näköisensä esimerkiksi opiskelijoiden tapahtumia varten.
Yhteistyö alueen yritysten ja sidosryhmien kanssa vahvistuu, kun tila on valmis ja sitä päästään esittelemään.

Ulkopuolisten käyttöä varten rakennetaan toimintamalli, jolla mahdollistetaan tilan varaaminen ja käyttö myös ilta-aikaan. KETKO-hankesuunnitelman mukaisesti immersiivinen tila ja muut kampuksen simulaatiotilat monipuolistavat opetuksen tasoa ja mahdollistavat työtilanteiden ennalta suunnittelun ja turvallisen harjoittelemisen, mikä lisää kustannustehokkuutta ja varmuutta varsinaiseen työhön.

Simuloimalla tehty harjoittelu on moniaistillista ja kokemuksellista, mikä tehostaa oppimista. Tila mahdollistaa myös nykyaikaisen hybridiopetuksen, jossa etänä osallistujat eivät jää vain passiivisiksi seuraajiksi vaan osallistuvat opetukseen kuten läsnäolevatkin.

Lukion luonnontieteiden opetus muuttuu tilassa kokonaisvaltaisemmaksi ja opiskelijalähtöisemmäksi, kun tila mahdollistaa laajojenkin kokonaisuuksien näkemisen ja kokemisen.
Linkit
https://sedu.fi/hanke/ketko-kehittynytta-teknologiaa-ja-tulevaisuuden-oppimisymparistoja-investointihanke/
https://ahtarinkampus.fi/immersiivinen-tila/
https://youtu.be/hKC5BOt53FI?si=QOy3ChrkHDo_MGND
Liitteet
KETKO_Tekojentori.pdf

Yhteyshenkilöt

Maura Haimola
maura.haimola(ät)sedu.fi
Projektikoordinaattori
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä
Heli Karppinen
heli.karppinen(ät)sedu.fi
Projektisuunnittelija
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta