3.10.2025
Heinolan kaupunki/Digi- ja tietohallintopalvelut, Heinola

Tekoälyagentti Heino henkilöstön apuna

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Heinolan kaupungin intrassa on paljon tietoa ja sieltä on haastavaa löytää etsimänsä. Intrasta tietoa etsivä ehtii jo vaipua epätoivoon, kyllästyä ja tarttua puhelimeen kysyäkseen asiaansa suoraan sopivasta yksiköstä. Tämä kuormittaa sekä tietoa etsivää henkilöä, että yksiköitä, jotka joutuvat vastailemaan kysymyksiin, joihin löytyisi vastaukset myös intrasta.
Ratkaisu
Ratkaisuksi ongelmaan hyödynsimme tekoälyä. Kehitimme yhdessä yhteistyökumppanin kanssa Microsoftin työkaluilla tekoälyagentin Sharepoint-ympäristöön. Agentin nimeksi tuli nimikilpailun jälkeen Heino. Jokainen kaupungin työntekijä saa Heinon lisättyä Teamsiin keskustelukumppaniksi ja Heinolta voi kysellä kaikenlaista kaupungin sisäiseen toimintaan liittyvää. Heino etsii tietoa intran Sharepoint-sivuilta ja vastaa kysyjälle.
Tulokset
Heino on helppo ottaa käyttöön Teamsissa ja keskustella Heinon kanssa tavallisella puhekielellä. Heinolta voi kysyä neuvoa samalla tavalla kuin kysyisi vaikkapa henkilöstöpalveluista. Heino etsii tietoa intrasta ja tarjoaa myös linkin sivulle, josta on tiedon löytänyt. Sieltä voi sitten käydä tarvittaessa vielä tarkistamassa tiedon.

Heinon kanssa hyödynnetään uutta, innovatiivista teknologiaa, tekoälyagenttia auttamaan koko kaupungin henkilöstöä tiedonhaussa intrasta. Tekoälyagentit eivät ole vielä kuntapuolella kovin yleisiä, joten kyseessä on ensimmäisiä kokeiluja uuden tekoälyteknologian kanssa kaupungilla. Heinon kanssa Heinola on mukana tekoälykehityksessä helpottamassa ja tehostamassa henkilöstön työajan käyttöä.

Yhteyshenkilöt

Teija Ylönen
teija.ylonen(ät)heinola.fi
tietohallintosuunnittelija
Heinolan kaupunki
Jari Kinnunen
jari.kinnunen(ät)heinola.fi
digi- ja tietohallintopäällikkö
Heinolan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö

Toimialat

Teemat