19.9.2025
Päijät-Hämeen hyvinvointialue, viestintäyksikkö, Lahti

Brändikäsikirja toimii työkaluna yhtenäisyyden varmistamisessa

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Hyvinvointialueellamme oli useita brändiin liittyviä ohjeita, jotka halusimme yhtenäistää ja koota yhteen. Useat ammattilaiset sovelsivat brändi-ilmettä muun muassa esityksissään jne. Haluttiin selkeä työkalu, josta yhteiset linjat pystyisi tarkistamaan. Syntyi ajatus brändikäsikirjasta.

Tavoitteena oli yhtenäinen brändi, josta asukas voisi välittömästi tunnistaa organisaatiomme viestinnän (joka tukisi myös luottamusta meitä kohtaan) ja toisaalta toimia yhteisenä viitekehyksenä organisaatiomme sisällä.
Ratkaisu
Viestintä- ja rekrytointiyksikön ohjeet ja käytännöt koottiin yhteen ja keskusteltiin muun muassa siitä, millaisissa ydinviesteissä, äänensävyissä, kuvamaailmassa ja graafisissa elementeissä organisaatiomme identifioituu. Ulkopuolinen kumppani kokosi kaiken tämän yksiin kansiin.
Tulokset
Brändikäsikirja ohjaa nyt selkeänä työkaluna kaikkea viestintää ja markkinointiamme. Brändikäsikirjan mukainen viestintä tukee myös strategisia tavoitteitamme. Se sisältää esimerkkejä viestintä- ja markkinointimateriaaleista, jotka toimivat ohjenuorana myös ulkoisille yhteistyökumppaneillemme, jotka tuottavat meille materiaaleja.
Liitteet
Esimerkkisivut_Päijät-Hämeen-hyvinvointialueen-brändikäsikirja.pdf

Yhteyshenkilöt

Tanja Reilin
tanja.reilin(ät)paijatha.fi
viestintäasiantuntija
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Katja Patronen
katja.patronen(ät)paijatha.fi
viestintäjohtaja
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta