15.9.2025
Kangasalan kaupunki, varhaiskasvatus ja opetus, yläkoulut,
Kangasala
Aineenopettajan lukituki -materiaali yläkoulun opettajien käyttöön
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Perusopetuksen oppimisen tuki muuttui 1.8.2025. Tuen pääpaino on ennaltaehkäisyssä, joten oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja oppilaan saama ryhmämuotoinen tuki ovat keskeisiä. Kokoamani aineenopettajan lukituki -materiaali on kirjoitettu helpottamaan lukivaikuksisten ja samalla kaikkien oppilaiden oppimista. Materiaali on myös opettajille helposti saatavilla oleva työväline jolla voi toteuttaa uutta oppimisen tukea. Materiaalissa kerrotaan ensin yleisesti lukivaikeudesta ja siitä kuinka se näkyy kouluarjessa. Tämän jälkeen kerrotaan kuinka lukivaikeuden voi huomioida jokaisen oppiaineen 1. opetuksessa, 2. oppimateriaalin valinnassa sekä 3. osaamisen osoittamisessa. Tämän jälkeen eriyttämisen tavat on täsmennetty koskemaan yläkoulun eri aineryhmiä (suomen kieli ja kirjallisuus, kielet, matemaattiset aineet, lukuaineet, taito- ja taideaineet), joilla on omanlaisiaan tarpeita eriyttämiselle oppiaineensa sisällä. Lisäksi olen koonnut materiaaliin selkokielen periaatteita, joita käyttämällä opettajat voivat varmistaa itse laatimansa opetusmateriaalin mahdollisimman hyvän saavutettavuuden kaikille oppilaille.
Ratkaisu
Kokeneet aineenopettajat kommentoivat ensin kirjoittamaani tekstiluonnosta sekä antoivat ideoita ja kehittämisehdotuksia. Koulujemme rehtorit tukivat työtäni ja pyysivät esittelemään tiedostoa opettajankokouksissa. Aineenopettajan lukituki -materiaali on Kangasalan yläkoulujen intranetissä kaikkien kangasalaisten yläkoulun aineenopettajien saatavilla. Lisäksi materiaalin printtiversio on opettajanhuoneessa ilmoitustaululla.
Tulokset
Huoltajat voivat saada mielenrauhaa, kun tietävät, että opettajat tuntevat lukivaikeuden oppimiselle aiheuttamat haasteet ja osaavat auttaa nuorta lukemisen haasteissa. Löydämme nyt opettajien yhteistyöllä oppilaiden lievätkin lukivaikeudet, jotka tunnistamattomina voisivat aiheuttaa suuria oppimisen haasteita, ja johtaa pahimmillaan koulu-uupumiseen ja poissaoloihin.Lukituella on yleensä hyvä vaste. Opettajan ymmärtävä huomioiminen antaa lisävoimia, joita lukivaikeuksinen oppilas tarvitsee. Kun lukivaikeus nähdään yhtenä monista ihmisen ominaisuuksista, siitä ei muodostu estettä eikä rajoitinta, vaan jokainen pystyy tavoittelemaan omaa parasta potentiaaliaan.
Yhteyshenkilöt
Pirjo Laatikainen
pirjo.laatikainen(ät)kangasala.fi
Lukutaito-opettaja
Kangasalan kaupunki/yläkoulujen yhteinen
pirjo.laatikainen(ät)kangasala.fi
Lukutaito-opettaja
Kangasalan kaupunki/yläkoulujen yhteinen
Tuuli Vuokola
tuuli.vuokola(ät)kangasala.fi
Opetuksen suunnittelija
Kangasalan kaupunki/opetuspalvelut
tuuli.vuokola(ät)kangasala.fi
Opetuksen suunnittelija
Kangasalan kaupunki/opetuspalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto